Proteinpulver – Hvad skal jeg vælge?

Hvad er protein?

Kroppen har tre forskellige næringsstoffer som giver os energi, hvor protein er den første, og kulhydrat og fedt er de to andre. Proteiner er kendt som kroppens byggesten, og er essentielle for både vækst og reparation. Proteiner er meget komplekse sammensætninger, og de består af mindre elementer, kendt som aminosyrer. Der findes 20 forskellige aminosyrer som yderlig kan kombineres i adskillige tusinde sammenhænge som resulterer i de proteiner som din krop har brug for. Din krop kan på egen hånd fremstille 11 ud af de 20 aminosyrer, hvor af de sidste skal tilføres dit system igennem kosten. Protein findes i alle kroppens celler, om det er muskler, hjerne eller huden, og spiller derfor en afgørende rolle i alle biologiske processer i kroppen. Ved styrketræning er proteiner nødvendige, da det er vigtige i opbygning og vedligeholdelse af celler, væv og produktion af hormoner og enzymer. Proteiner fungerer derudover også som energikilde når man er i kalorieunderskud, men overflødigt protein kan også blive omdannet og lagret som fedt.

Protein fra mad – sørg for at få en proteinrig kost.

Når du styrketræner, er det utrolig vigtigt at få indtaget en masse proteiner igennem din kost. Proteinrig kost er alfa omega for at opnå store resultater i træningslokalerne. De proteiner du får fra mad er yderst essentielle hvis de kommer fra de rigtige kilder. De mere proteinrige fødevarer kan fx være:

  • Kylling
  • Kalkun
  • Magert okse- og kalvekød
  • Tun
  • Mandler / jordnødder
  • Sojabønner
  • Lever
  • Parmasanost
  • Skyr
  • Serrano skine

Dette er blot nogle ud af de gode proteinrige fødevare som kan indgå i din kost. Har du brug for at afprøve en decideret proteinkur kan det være en idé at kigge nærmere på Dukan Dieten.

Din krop som som nævnt tidligere behov for rigelig mængde protein når du styrketræner, og dette er svært at opnå ved ren kost. Mange benytter sig derfor af kosttilskud i form af proteinpulver, da dette giver en koncentreret og nøje afmålt mængde proteiner.

Typer af proteinpulver; Whey, kasein og sojaprotein

Når du besøger en af de adskillige danske webshops som sælger kosttilskud, vil du med garanti få mulighed for at vælge imellem op til tre forskellige typer af proteinpulver. I dette afsnit beskrives forskellene ved whey protein, kasein protein og soja protein, og hvornår det er en god idé at benytte de forskellige.

Den populære Whey (valle) proteinpulver

Som overskriften indikerer er whey proteinpulver også kendt som valle protein den absolut mest populære udgave på markedet, og er udvundet fra komælk og er et restprodukt fra oste produktion. Whey protein er letopløselig og kan derfor indtages relativ let ved en hurtig opblanding i enten vand eller mælk. Whey protein indeholder leucine, som er en af de tre sammensatte kæde aminosyrer(BCAA), og er hurtig optageligt i kroppen. Whey protein indtages derfor ofte efter træning, og vil være optaget i kroppen efter 1-1.5 time.

Bodylab.dk Svenskkosttilskud.dk Bodystore.dk MyProtein.com
whey100_01-p1kg Bodylab Whey 100Pris: 169 kr.Se mere core_protein_16261kg Core ProteinPris: 149 kr.Se mere core_protein_16261kg Star Nutrition WheyPris: 149 kr.Se mere 10530943-1356344912-7520421kg Impact Whey ProteinPris: 128 kr.Se mere

Den langsomme Casein (kasein) proteinpulver

Casein/kasein protein er et mælkeprotein lige som Whey, men optages blot meget langsommere i kroppen. Det doseres over en længere periode, og menes at være i kroppen i op til 7 timer. Dette gøre kasein proteinpulver til et godt kosttilskud der bruges som måltidserstatning, eller lige inden sengetid. Kasein har et højt niveau af glutamin, som hjælper med at forøge niveauet af væksthormon og for proteinsyntesen.

Bodylab.dk Svenskkosttilskud.dk Bodystore.dk MyProtein.com
slow_release_web1,5kg Bodylab Slow ReleasePris: 359 kr.Se mere musclexpand_kaseinprotein900g KaseinproteinPris: 149 kr.Se mere Kasein proteinpulver1kg Night ProPris: 229 kr.Se mere Myprotein kasein proteinpulver1kg Micellar CaseinPris: 173 kr.Se mere

Et godt råd er at benytte både valle og kasein proteinpulver, eller køb et hybrid som indeholder begge typer. Tag fx kasein til morgenmad, frokost og inden sengetid. Supplere så med en proteinshake med whey pulver lige efter træning (gerne med noget kreatin i) for at være sikker på at du får alt det protein du har brug for.

Den vegetabilske Soya (soja) proteinpulver

Proteinpulver udvundet fra soja, er det sorte får i familien hvad angår kostilskud. Mange snakker dårligt om denne type proteiner, specielt med smag og at det er svært opløseligt. Det dårlige omdømme skyldes at der i en periode kunne virkelig dårlige typer af dette pulver i mange forskellige helsebutikker og online webshops. Dette omdømme hænger dog stadig ved, på trods af at der findes virkelig gode soja proteinpulver derude, specielt fra MyProtein.com. (min personlige favorit).

Mange veganere som dyrker styrketræning, har fundet stor glæde i netop denne type kostilskud, da de grundet deres kost er naturligt i mangel på proteiner. Soja proteinpulver er også en ganske udemærket erstatning for de animalske produkter som whey og kasein proteinpulver, og indeholder nøjagtig de samme gode kilder til protein.

Flere og flere mennesker udvikler laktose problemer, og har derfor svært ved at nedbryde whey og kasein proteinpulver, her er soja protein en ideelt måde at få sit kosttilskud.

Bodylab.dk Svenskkosttilskud.dk Bodystore.dk MyProtein.com
sojaprotein - bodylab2kg Bodylab Soja proteinPris: 359 kr.Se mere svenskkostilskud - sojaprotein1kg Soy ProteinPris: 159 kr.Se mere Bodystore - soja proteinpulver1kg Soy-ProPris: 159 kr.Se mere Myprotein kasein proteinpulver1kg Micellar CaseinPris: 130 kr.Se mere

Bedste proteinpulver – vores anbefaling

Vi har igennem tiden prøvet adskillige typer proteinpulver, alverdens smage og prisklasser, så vi har selvfølgelig en mening om hvordan god proteinpulver skal være.

Med hensyn til smagen så afhænger denne af hvordan du har tænkt dig at indtage proteinpulveret på. Skal du fx benytte det i bagning er proteinpulver med vaniljesmag tit at foretrække, eller måske med chokolade smag(eller straciatella). Vanilje smag kan også bruges som drys til fx varm kakao eller over dine havregryn.

Skal proteinerne indtages som shake, er vores favorit helt klart de klassiske jordbær eller chokolade smag, dem bliver man “aldrig” træt af.

Når det kommer til både smag og konsistens(hvor letopløselig det er i væske), så er vores nuværende favorit fra MyProtein.com. De har utrolige mange lækre smagsvariationer, og det er super letopløseligt i både vand og mælk. At de derudover også er de billigste gør jo bestemt ikke spor.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Proteinpulver - Hvad skal jeg vælge?, 5.0 out of 5 based on 1 rating



Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>