Skal du på Proteinkur – Prøv Dukan kuren?

Nogen af de mest populære slankekure er proteinrige kure, hvor du stortset kun fylder din krop med forskellige typer af magert proteiner. Det er virkelig gode resultater som bliver skabt på rekord tid, hvor det ikke er unormalt at tabe 7 kilo på 14 dage, eller endda mere. Det er en god og effektiv måde at tage nogle hurtige kilo på, men det hårde arbejde starter først bagefter, hvor det gælder om ikke at tage de tabte kilo på igen.

Dukan diet (dukankuren) og kendt som Proteinkuren

Den proteinkur som har fået mest opmærksomhed her på det seneste er Dukan kuren. Du har kunne købe bogen i Netto, og selv Ude og Hjemme har kørt deres egen version af kuren med nogle lækre opskrifter.
Mit råd er dog at holde sig til bogen, da de modficerede udgave som fx Ude og Hjemme, ikke applikere de præcise regler som Pierre Dukan har nedskrevet efter mange års undersøgelser.

Det skal nævnes at Dukan kuren ikke blot er en tidsbestem slankekur du bare skal have overstået, men derimod en komplet livstils ændring. Pierre går endda så langt at påstå at du kan forblive på din ideal vægt resten af dine dage, hvis du blot overholder de simple leveregler der er efter kurens trejde fase er ovre.

Dukan kuren er opdelt i fire forskellige faser, angrebfasen, vekselfasen, konsolidationsfasen og stabiliseringsfasen.

Angrebsfasen

Angrebsfasen er den fase hvor du smider en masse kilo, meget hurtigt. Fasen varer et sted imellem 1-10 dage, afhængig af hvor mange kilo du har planlagt at tabe dig. Du må i denne fase kun spise fra 10 forskellige “madgrupper” i denne periode. Groft opdelt er disse grupper, okse-/kalvekød, lever, fisk, fjerkræ, skinke, æg, fedtfattig mejeriprodukter, vand/kaffe/the og havreklid(dette går igen, og er en vigtig del af kuren).

Vekselfasen

Vekselfasen er skiftes der imellem rene proteindage som fra angrebsfasen, og så dage med proteiner og grøntsager. Denne periode fortsættes indtil det ønskede vægttab er nået.

Konsolidationsfasen

Den tredje fase er konsolidationsfasen som er med til at vende din krop til sin nye vægt, og denne fase skal vare 10 dage for hver eneste kilo du har tabt. Det er tit her at folk falder i, da denne fase kan være utrolig lang. Du kan i denne fase spise både proteiner og grøntsager hver dag, og du må endda også spise et stykke frugt om dagen, bare ike banan, vindruer, kirsebær og nødder.
Du må derudover også gerne spise brød(dog kun 2 skiver om dagen), her kan der nævnes Dukan brød, som er godt til formålet. Til brødet må der nydes en skive ost om dagen, og det skal gerne være skæreost med lavt fedtindhold.

Stabiliseringsfasen

Den sidste fase, stabliliseringsfasen, er som sådan ikke en fase, da den skal vare resten af livet. I bund og grund skal du blot holde dig rimeligvis til strukturen fra konsolidationsfasen, det vigtigste er blot at du har 1 dag om ugen hvor du kun spiser proteiner.


Vigtigt er at der spises havreklid igennem hele forløbet og resten af dit liv, da det har en virkelig positive effekt på din krop. Derudover er det vigtigt at du mindst får 20-30 minutters motion daglig, om det så er trapper, cykling eller løb. Læs mere om hvordan du kommer i gang med løbetræning her

Det er nemt at finde mange brugbare informationer om denne kur på nettet, men der er mange forskellige variationer af den. Vi anbefaler derfor at man køber den oprindelig bog og følger den fremgang som beskrives deri. Det er desuden også muligt at købe en opskriftbog specielt til denne kur, med retter til alle faser.

Se bøgerne her

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Skal du på Proteinkur - Prøv Dukan kuren?, 5.0 out of 5 based on 1 rating



Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>